Effectiveness of knowledge improvement among traditional medicine health workers through continuous medical education on musculoskeletal and neurological diseases
Main Article Content
Abstract
Objective: To preliminarily assess the effectiveness of continuous medical education in enhancing knowledge of musculoskeletal and neurological diseases among healthcare workers specialized in traditional medicine.
Subjects and methods: A pre- and post-intervention study conducted on 179 participants, including traditional medicine physicians and physician assistants, who attended continuous medical education programs on musculoskeletal and neurological diseases from January 2023 to December 2023 at Tuetinh Institute of Medical and Pharmaceutical Research.
Results: The average age of the participants was 40.8 ± 13.03 years. The male-to-female ratio was 1.24, and the physician-to-assistant ratio was 1.06. A majority (54.75%) were working in private healthcare settings, 39.11% had 6 to 15 years of professional experience, and 94.97% opted for a 48-session training program. The proportion of physicians achieving good knowledge scores increased from 13.04% to 64.13%; among physician assistants, the increase was from 13.79% to 62.07%. The mean increase in knowledge scores for modern medicine and traditional medicine among physicians was 0.48 ± 0.31 and 0.50 ± 0.33 points, respectively; for physician assistants, it was 0.37 ± 0.21 and 0.43 ± 0.36 points, respectively (p<0.05).
Conclusions: Continuous medical education on musculoskeletal and neurological diseases significantly improved knowledge among traditional medicine health workers, with greater gains observed in the physician group (p<0.05).
Article Details
References
2. Bộ Y tế. Công văn số 2043/BYT-K2ĐT về việc Tăng cường chất lượng công tác đào tạo liên tục cán bộ y tế, Hà Nội, 2014.
3. MD. David, A. Davis MD. Andrew, et al. Changing Physician Performance A Systematic Review of the Effect of Continuing Medical Education Strategies. JAMA, 1995, 9(274), pp.700-705. doi: 10.1001/jama.274.9.700
4. Bộ Y tế. Thông tư hướng dẫn về việc Đào tạo liên tục cho cán bộ y tế số 22/2013/TT-BYT ngày 09/8/2013, Hà Nội.
5. Bộ Y tế. Thông tư 26/2020/TT-BYT Sửa đổi, bổ sung một số điều của Thông tư 22/2013/TT-BYT của Bộ trưởng Bộ Y tế hướng dẫn việc đào tạo liên tục cho cán bộ y tế ngày 28 tháng 12 năm 2020, Hà Nội.
6. Trần Thị Lý, Lê Văn Nhân, Nguyễn Duy Tài và cộng sự. Sự hài lòng của học viên đối với chất lượng đào tạo liên tục tại Bệnh viện Bạch Mai, năm 2020-2021. Tạp chí Y học Việt Nam, 2022, 523(1), tr.163-167. https://doi.org/10.51298/vmj.v523i1.4435
7. Nguyễn Thành Trung, Nguyễn Ngô Quang, Trương Việt Dũng. Hiệu quả đào tạo liên tục cho nhân viên y tế khoa Y học cổ truyền của các Bệnh viện đa khoa tuyến huyện tại tỉnh Thanh Hóa năm 2020. Tạp chí Y học dự phòng, 2020, 30(7), tr.165-172. https://doi.org/10.51403/0868-2836/2020/169
8. Bộ Y tế. Thông tư Quy định chi tiết một số điều của Luật Khám bệnh, chữa bệnh ngày 31 tháng 12 năm 2023, Hà Nội.